Témata na hostovce
Cestovní ruch
Co, kdy, kde a jak
Etika
Etnické kuchyně
Gastronomie
Hygiena a sanitace
Jídla a jídelní lístky
Kdo, kdy, kde
Koho se to týká
Konzulting
Kuchyňské techniky
Michael D. Klíma
Nápoje (koktejly)
O čem se nemluví
Pohostinství
Případové studie
Restaurace a servis
Stroje, náčiní a zařízení
Ubytování
Zbožíznalství
SPLIT CHECKS
Autor: Michael Klíma | 4.1.2008 | Restaurace a servis
Říká se tomu také individual checks, a česky se tomu říká indviduální účtenky.
Ten název mého příspěvku jsem ale napsal anglicky protože to jednak zní zajímavě a také proto abyste to znali pokud někde v anglicky mluvící zemi přijdete do restaurace s větší společností a každý si bude chtít platit za své.
V Americe například se s tím setkáte velmi často, že třeba 5 až 10 zaměsnanců jedné knaceláře jdou společně na oběd a že to objedná jeden člověk na své jméno a ale každý si platí své, čemuž se říká "buy your own".
Je ale dobře když toto obsluhujicímu oznámíte předem, protože následně rozpočítávat útratu 15 lidí je bolehlav. Pokud by měli všichni přibliženě stejná jídla a nápoje a pokud nejsou malicherní, tak k té útratě připočtou spropitné, vydělí to 15 a jak Němci říkají: "Ales is im Butter".
V česku jak vím to někteří účtujicí číšníci neměli rádi, ale já jsem také kdysi dělal vrchního a musím říci, že mi to nikdy nevadilo a to bylo v dobách kdy se to musele počítat ručně, z hlavy, bez kalkulaček a pokud možno rychle.
L.H. zřrejmě studentka hostovky mi napsala, že chodí často na setkání s 15-25 přáteli a jelikož jim nechtějí vystavovat individuální účtenky, že často dochází při placení k nesrovnalostem.
L.H. píše:"Servírka často dělá čárky u piv, které teprve objednáváme a není v našich silách uhlídat sestli tato piva potom donese. To bych musela mít u účtenky policajta, ale já jsme se tam přišla také pobavit a ne neustále hlídat".
Dále L.H. píše, že by ji zajímalo, jestli jako host má nárok na samostatnou účtenku a jestli ji personál musí vystavit a končí tím, že by ji zajímal můj názor.
L.H. se sice podepsala svým plným jménem a přidala svoji e-mailovou adresu, ale já se jí a všem kteří mi píši podobné dotazy nebo kteří se semnou dělí o své špatné zkušenosti s našim pohostinstvím omluvám, ale na většinu těch e-mailů neodpovídám, pokud si myslím, že má odpověď by nebyla popučením pro větší počet studentů Hostovky.
Také bych chtěl u této příležitosti zdůraznit, že můj názor v mnoha případech nemá moc velkou váhu, protože za ta léta pobytu v zahraničí jsem tak trochu zkažený a mám jiné představy o tom, na co má host pravo než jaké mají někteří obsluhujicí v Česku.
Já, jak jste se na těchto stránkách dočetli jsem autorem nového českého konceptu STEAKGRILL jehož zádkladním krédem je: "Dejte lidem to co chtějí a co jim za jejich peníze patří".
Také jste se asi dočetli, že vyučené zaměsnance v tomto konceptu nediskriminujeme, ale že dáváme přednost nevyučeným protože k tomu aby si to naše krédo pamatovali, žádný doktorát nepotřebují.
Já nejsem tak naivní abych si myslel, že zamětnanci konceptu STEAKGRILL neudělají někdy nějakou chybu, ale podle mého názoru těch chyb je minimálně protože jedním přikázáním náboženství konceptu STEAKGRILL take je: "Nikomu nevěř, ani sobě".
V praxi to znamená, že všichni zaměstnanci, bez ohledu jejich odborného vzdělání či délku předběžné praxe, se musí řídit podnikovými manuály, které jak říkám jsou "idiot proof", neboli že jsou srozumitelné pro každého.
V konceptu STEAKGRILL, přestože to není ještě uzákoněné, používáme elektronickou kontrolní pokladnu takže vystavit učet pro každého hosta není problém, ale přesto v našem manuálu obsluhy je vyúčtování s hosty podrobně popsáno.
Uvádím úryvek z manuálu který se vyúčtováním s skupiny individiálně platících hostů zabývá...
Účty či pokladní bloky se hostům předkládájí až na požádání. Hosté jsou identifikování podle místa na kterém sedí. Po předložení jednotlivch účtů dá obsluhujicí hostům potřebný čas k překontrolování všech položek.
Následně postupně inkasuje peníze od holstů kteří projeví že jsou k tomu připraveni. Přesto, že se obsluhujicí již během stolování přesvědčil, že je vše v pořádku a že hosté nemají další přání, tak při placeni se opět na to zeptá.
Obsluhujicí v hodnou formou všem hostům poděkuje za jejich návštěvu a požádá je aby se opět brzy vrátili.
Při vracení peněz na větší bankovku podrží inkasujicí tuto bankvku viditelně v levé ruce, pravou rukou vráti hostu napřed mince a potom teprve bankovky a dá hostu možnost si vrácené peníze přepočítat. Potom teprve bankovku kterou host platil uloží do pokladny nebo do kasírtašky.
□Dalo by se přdpokládat, že tyto a podobné zásady obsluhy a péče o hosta se naši obsluhujicí naučili na školách na kterch studovali, ale jak vážení studenti vidíte, tak asi nezbude nic jiného než aby si každá restaurace své zaměsnance vychovala podle toho co jejich hosté chtějí a na co mají za své peníze právo.
□Koncept Steakgrill
Počet návštěv