Témata na hostovce
Cestovní ruch
Co, kdy, kde a jak
Etika
Etnické kuchyně
Gastronomie
Hygiena a sanitace
Jídla a jídelní lístky
Kdo, kdy, kde
Koho se to týká
Konzulting
Kuchyňské techniky
Michael D. Klíma
Nápoje (koktejly)
O čem se nemluví
Pohostinství
Případové studie
Restaurace a servis
Stroje, náčiní a zařízení
Ubytování
Zbožíznalství
CENOTVORBA
Autor: Michael Klíma | 29.3.2008 | Co, kdy, kde a jak
Výňatek z Provozního manuálu konceptu STEAKGRILL®.
Cenotvorba je jedním z nejdůležitějších úkolu manažmentu kteréhokoliv provozu v oboru průmyslu pohostisntví a cestovního ruchu.
Na našich oborných a hotelových školách se cenotvorba nejspíše vyučuje, ale podle mně se cenotvorba sice dá vyučovat, ale nedá se naučit.
Jsou sice určité zkušenosti a zásady ve tvorbě cen hotelových pokojů a služeb a to samé se dá říci i o cestovním ruchu, a i při tvorbě cen jídel a nápojů jsou také nějaké zásady kterých je možno se držet, ale podle mých zkušeností tvorba cen v průmyslu pohostinství a cestovního ruchu je umění a otázka citu.
□
Sofistikovaný host je náš nejlepší host.
Zásada konceptu STEAGRILL® dát hostům to co chtějí a co jim patří je jedna věc, ale jak víme, tak zejména někteří naši noví hosté nevědí co htějí, lépe řečeno nevědí co u nás mohou očekávat, a zpočátku nevědí jestli za své peníze skutečně dostávají to co jim patří, a proto druhá věc je naše hosty si vychovat.
Cena, jak dnes již víme je součet cen potravin, zboží a meteriálu s připočtením ostatních nákladů, případně DPH a marže která obsahuje jednak goodwill ale i zasloužený zisk.
Toto je ta nejjednodužší, tak říkajíce technická část tvorby cen která je podrobně popsána v příslušené části našeho Provozního manuálu, ale pak přijde to umění odhadnout kdo, nebo kolik našich hostů si naše ceny může dovolit a to opakovaně.
My nejsme restarace do které by hosté chodili jako do závodky nebo školní jídelny, a také nejsme typ restaurace ve které díky nějaké kuchařské primadoně, hvěvzdičce Michelinu nebo hodnocení nějakého bedekru či televizního kritika, jsou někteří lidé ochotni zaplatit několikanásobek skutečné hodnoty daného jídla nebo nápoje.
Zařadit na náš jídelní lístek jidla k jejichž přípravě by byly použity některé ty extravagantní, módní a předražené potraviny, díky kterým jsou jídla v těchto rádoby "dobrých" restauracích některými snoby považována za lepší, by asi žádné velké umění nebylo.
Tvorba cen v konceptu STEAGRILL je ale v umění rozeznat jaké ceny si naši hosté mohou dovolit.
Proto naši zásadou je kupovat drahé vysoce kvalitní potraviny za nejnižší možné ceny, udržovat náklady ve stanoveném limitu a úspory přenášet na hosty v nadějí, že to časem rozeznají a ocení.
Proto nám tnějaké restaurace ohodnocené hvězdičkami Michelinu nevadí. Jen houšť, čím více lidí, a případně našich stálých hostů takové restaruace navštíví, tím více bude těch kteří pak kvalitu našich jídel, nápojů a služeb ocení.
Sofistikovaný host totiž velmi dobře ví, že žádná restaurace se nevyhne nutonsti své ceny občas zvýšit, a to je prostě ještě větší umění než ty původní ceny stanovit což se ale nedá popsat tím českým způsobem v kostce, a proto se tím zabývá zvlášní kapitola Manuálu provozu.
□
Koncept Steakgrill
Počet návštěv