Témata na hostovce
Cestovní ruch
Co, kdy, kde a jak
Etika
Etnické kuchyně
Gastronomie
Hygiena a sanitace
Jídla a jídelní lístky
Kdo, kdy, kde
Koho se to týká
Konzulting
Kuchyňské techniky
Michael D. Klíma
Nápoje (koktejly)
O čem se nemluví
Pohostinství
Případové studie
Restaurace a servis
Stroje, náčiní a zařízení
Ubytování
Zbožíznalství
HOST
Autor: Michael Klíma | 23.10.2005 | Restaurace a servis
Bez spokojeného hosta není pohostinství.
Host je prostě někdo, bez koho pohostinství nemůže vůbec existovat, ale někteří čeští i slovenští hoteliéři a restauratéři si tuto skutečnoat neuvědomují.
Když řeknu "Host" psáno velkým písmenem, tak nemám na mysli hosty o kterých se říká: "Host do domu, klacek do ruky", nebo že: "Host a ryba třetí den páchne", přičemž někdo dodává, že příbuzný páchne již druhý den.
Mám na mysli hosty kteří naopak "páchnou" pokud v hotelu nestráví alespoň ty tři dny, které každý hotel potřebuje k tomu, aby ukazatele jeho aktivního cestovního ruchu k něčemu vypadaly.
Už vás někdy napadlo, že mnohý cizinec se v české či slovenské republice již nikdy neukáže bez ohledu na to, zda byl spokojený nebo ne protože to k nám prostě má daleko?
Nemůžete přeci být tak naivní, abyste si mysleli, že všichni turisté k nám jezdí za krásami Prahy, Českého Krumlova nebo za našimi hrady a zámky, ya tanci těch ogarů s děvuchami, případně za přírodními krásami.
Odečtěte si ze všech těch statistik o incomming turismu některé ty naše bohatších "západní" příbuzné kteří o Češích nebo o Slovácích nic kloudného neřeknou a kteří, protože to k nám mají blízko, k nám jezdí častěji, ale jen za laciným jídlem, žrádlem pro psy, natankovat si auto, nebo za lacinýma holkama a pod.,a kteří pak hned peláší domů protože české hotely jsou pro ně u nás drahé (což je to jedniné v čem mají pravdu).
Odečtětě si všechny ty baťůžkáře a "turisty" kteří si doma častou návštěvu restaurací nemohou dovolit a uvidíte, že to s tím naším "západním" incomming rurismem není tak horké. (Ještě že máme dnes ty turisty z Východu.)
Nicméně hoteliérům a restauratérům by mělo záležet na tom, co hosté o svých zkušenostech říkají když se vrátí domů.
HOST MÁ VŽDYCKY PRAVDU!
Říká se, že je to výrok který prvně vyslovil ELLSWORTH M. STATLER, americký hoteliér a zakladatel prvního amerického hotelového řetězce Holiday Inn.
Zda Statler byl skutečně první kdo toto řekl není dokázáno a také to není podstatné. Podstatné je, že s tímto výrokem každý pracovník v hotelovém a restauračním průmyslu musí souhlasit.
Já s tímto výrokem také souhlasím, ale trochu jsem ho doplnil tím, že:
"Host má vžycky pravdu, ale jenom pokud je host."
Po více než 60 leté praxi, musím ale bohužel říci, že:
"Ne každý kdo chodí do restauračních podniků je host v tom pravém slova smyslu."
Když řeknu "Host", tak také nemám na mysli jen ty zahraniční hosty o kterých si někteří naši podnikatelé myslí, že jsou záchranou jak českého nebo slovenského pohostinství.
Mám na mysli i naše domácí Hosty, tj. naše "příbuzné", kterých si musíme vážit možná více než těch "cizinců".
Nakonec dnes naše tržby také již nerozdělujeme na tržby ve valutách a na tržby v korunách, a po vstupu do ES "cizinci" pro nás budou jen hosté přicházející ze zámoří.
Host je každý kdo přijde do ubytovacích a stravovacích zařízení ve kterých mu za jeho peníze provozovatel poskytneme jídlo, pití, služby a prostředí lepší než má eventuálně doma. M. Klima
K tomu bych ale ještě měl dodat, že dobrý host je takový který zná práva hosta, který z naši restaurace odchází spokojený a který se do ni eventuálně vrátí.
V tomto smyslu se tudíž opět ukazuje raison d' être Hostovky která vychová sofistikované studenty (hosty), kteří budou vědět co jim za jejich peníze patří a kteří si v Česku a na Slovensku vynutí respekt a uznání všech provozovatelů pohostintví.
□
Koncept Steakgrill
Počet návštěv