Témata na hostovce
Cestovní ruch
Co, kdy, kde a jak
Etika
Etnické kuchyně
Gastronomie
Hygiena a sanitace
Jídla a jídelní lístky
Kdo, kdy, kde
Koho se to týká
Konzulting
Kuchyňské techniky
Michael D. Klíma
Nápoje (koktejly)
O čem se nemluví
Pohostinství
Případové studie
Restaurace a servis
Stroje, náčiní a zařízení
Ubytování
Zbožíznalství
KDE JE ZAKOPANÝ TEN PES
Autor: Michael Klíma | 23.8.2011 | O čem se nemluví
KDE JE ZAKOPANÝ TEN PES
Již jsem několikrát napsal, že v českých restauracích si nestěžuji, protože odpověď je vždy stejná, a sice že si u nich nikdo nestěžuje, a tak nakonec jsem to já, kdo by se měl omluvit za to, že jsem takový ignorant a nesofistikovaný host. Jsou ale případy, kdy by chtěli slyšet, co tedy bylo špatné a abych jim tedy řekl jak to dělat lépe.
Moje názory jak dělat pohostinství dobře jsem vyjádřil nejméně v tisíci článků v odborném tisku, na stránkách www.cestovní –ruch.cz , www.hostovka.cz a kdysi na www.gastronews.cz (kde mé články již neuveřejňují). Ale bohužel, ti kteří by to měli číst to nečtou, a tak se na tom českém pohostinství, zejména na službách, za posledních 20 let nic moc nezměnilo.
Nicméně některé restaurace hotely a dokonce i zprostředkovatelské či reservační služby předkládají hostům dotazníky, a žádají hosty o posouzení kvality služeb apod., neboli aby host udělal audit všeho, s čím byl spokojený a s čím né. V jednom hotelu dokonce měli formulář, ve kterém měl host napsat, co ze zařízení pokoje nefungovalo nebo, v jakém stavu ten pokoj shledal jako:
Pokoj čistý □
Koupelna čistá □
Vana, sprcha či toaleta fungující □
Postele vyhovující □
Přípojka k internetu □
Psací stůl dostatečně velký □
Osvětlení dobré a fungující □
A ještě asi 15 bodů, které si bohužel již nepamatuji, ale pamatuji si, že jsem byl doslova znechucen. What a BS!
Byli jsme před několika dny v Poděbradech. Na žádný čtyřhvězdičkový hotel jsem se přímo nemohl dovolat, a tak jsem si udělal reservaci přes reservační systém. What a faut pas! Já vím, že ty hvězdy na hotelech nic neříkají, ale žádný čtyř hvězdičkový hotel nebyl volný, a tak mi ta organizace udělala reservaci ve tříhvězdičkovém hotelu „Hotel Soudek“, NO COOMENTS! Nu a po návrtu domů jsem obdržel přiložený e-mail : Dobrý den,
děkujeme, že jste si pro rezervaci Vašeho ubytování v hotelu "Hotel Soudek" v období 19.08.2011 - 21.08.2011 vybrali rezervační službu Hotel.cz. V rámci zlepšování kvality našich služeb bychom Vás rádi požádali o vyplnění jednoduchého dotazníku, ve kterém můžete vyplnit vaše hodnocení kvalit a služeb hotelu a kde můžete oznámit případné nedostatky.
Po úspěšném odeslání hodnocení od nás emailem obdržíte slevový kupón v hodnotě 100,- Kč na lázeňský nebo wellness pobyt z nabídky na stránkách www.SPA.cz. Kupony nelze sčítat, ani za ně požadovat finanční náhradu. (Jak lákavé).Tento dotazník naleznete na adrese:
http://www.hotel.cz/administrace-hotelu/hodnoceni/282535/511931/
Pokud jste byli v hotelu ubytování, ale nemáte čas na vyplnění dotazníku, kliknětě prosím na následující odkaz:http://www.hotel.cz/client/was-there/282535/?code=511931/. Vyplněním dotazníku pomůžete ostatním návštěvníkům serveru lépe se orientovat v nabídce hotelů.
Já se obávám, že je stále ještě hodně lidí, kteří internet nemají a o jejich hodnocení přichází, ale budiž.
Já jsem se na ten dotazník sice podíval, a netajím se tím, že pokud se týká pohostinství si stěžuji na každého a na všechno, ale ten dotazník bych nevyplňoval, protože jsem konzultant v oboru pohostinství a myslím si že vím co hostu za jeho peníze patří, a za nějaký audit by mě museli zaplatit.
Opravte mě, pokud se mýlím, ale z praxe vím, že je celá řada chronických stěžovatelů, kteří o nějakých hvězdičkách nic nevědí a kteří spí v hotelu v tom nejlepším případě jednou za rok o dovolené a kteří tudíž vlastně ani nevědí, co jim za jejich peníze patří a tak bych jenom rád věděl, jakým přínosem jejich hodnocení pro daný hotel může být.
Nakonec ani několikaleté zaměstnání v oboru pohostinství ještě není zárukou dostatečných odborných znalostí. Na hotelové škole v Americe, na které jsem několik let vyučoval, jsem často mým studentům dával otázku: „Kdo je lepším znalcem pohostinství, je to kuchař který posledních deset let pracuje v jedné a té samé kuchyni a do žádné jiné restaurace nechodí a v žádném pořádném hotelu nikdy nespal, nebo je to obchodní cestující který si neumí uvařit ani čaj, ale kerný po dva nebo tři roky spí pokaždé v jiné posteli a jí jak dobrá či špatná jídla. A to nemluvím o sofistikovaných hostech kteří již několikrát byli v zahraničí, takže mají možnost srovnání. Co vy na to?
MICHAEL KLIMA CEC, CCE,
Certifikovaný Executive Chef, Certifikovaný odborný lektor a konzultant v průmyslu pohostinství a cestovního ruchu, Emeritní Professor Triton College, Illinois, USA, člen mezinárodního svazu konzultantů FCSI, člen Syndikátu novinářů ČR, Freelance Writer, čestný člen AKC ČR od 1989, nositel zlaté medaile Magdaleny Dobromily Rettigové
e-mail: klima@steakgrill.cz , www.hostovka.cz, www.steakgrill.cz
Koncept Steakgrill
Počet návštěv