Témata na hostovce
Cestovní ruch
Co, kdy, kde a jak
Etika
Etnické kuchyně
Gastronomie
Hygiena a sanitace
Jídla a jídelní lístky
Kdo, kdy, kde
Koho se to týká
Konzulting
Kuchyňské techniky
Michael D. Klíma
Nápoje (koktejly)
O čem se nemluví
Pohostinství
Případové studie
Restaurace a servis
Stroje, náčiní a zařízení
Ubytování
Zbožíznalství
Otázky a odpovědi
Otázka:
JAK ČÍST JÍDELNÍ LÍSTEK
Já vím, že se vám moje otázka bude zdát hloupá, ale některé jídelní lístky mi připadají tak komplikované, že skutečně někdy nevím jak takový lístek vlastně číst.
Jarda
Odpověď:
Vážený Jardo,
Toto sice není odpověď na Vaši otázku jak číst jídelní lístek a ale z přiloženého materiálu určeného provozovatelům restaurací si uděláte obrázek jak jídelní lístky číst.
Podívejte se na váš jídelní lístek a na lístky vaši konkurence.
Při trošce sebekritiky budete muset přiznat, že jídelní lísky v České a Slovenské republice, od Šumavy k Tatrám, jsou až na nějaké výjimky po více než 50 let stejné, a podle mého názoru velice špatné, a díky tomu jednou hlavní příčinou malé návštěvností některých podniků.
Musím ale upozornit na to, že na ozdravení českých a slovenských jídelních lístků neexistuje nějaký ?universální lék?.
Já osobně se psaním jídelních lístků zabývám od nepaměti a několik let jsem psaní lístků dokonce vyučoval, ale z nějakého důvodu mně trvalo hodně dlouho, než jsem si uvědomil že:
Jídelní lístek je tím nejdůležitějším
dokumentem při provozování pohostinství
a to jak z pohledu provozovatele,
tak i z pohledu hosta.
Podle definice jídelního lístku uvedené výše, jídelní lístek je i pro manažera kuchyně smlouvou která ho zavazuje k určitým povinnostem vůči hostu. Při dodržování zásad logistiky manažmentu restauračních provozů i tyto povinnosti musí být plánovány.
Jídelní lístek je pro manažera kuchyně základním řídícím nástrojem a podkladem k vytvoření následujících plánů:
Manažer kuchyně se na tvorbě jídelního lístku vždy nepodílí, nicméně se podílí na jeho praktickém použití a proto s ním musí být dokonale obeznámen.
Jídelní lístek jako plán potřeby:
Po tom co jsme se o jídelních lístcích zatím dočetli, není pochyb o tom, že jídelní lístek v nějaké formě každá restaurace musí mít.
Bez jídelního lísku, jak se přesvědčíme, nemůžeme efektivně naši kuchyni vést ani kontrolovat, nehledě k tomu, že bez jídelního lístku se ochuzujeme o tu nejúčinnější formu reklamy a marketingu naší restaurace.
Z pohledu hosta jídelní lístek by měl být něco velice jednoduchého. Jídelní lístek by měl být informativní po stránce výběru jídel s cenami odpovídajícími charakteru daného podniku. Jídelní lístek by ale měl být poučný ve smyslu, že každé neznámé či méně známé jídlo je stručně a srozumitelně popsané tak aby se host nedostával do trapné situace kdy musí přiznat že nějaké jídlo nezná. Dnešní jídelní lístek musí ale také být stručný s výběrem jídel která host v podniku daného charakteru očekává. Takový jídelní lístek musí být také uspořádán podle poznatků o moderní gastronomii.
□Toto je vážený Jardo výňatek z mého manuálu TVORBA JÍDELNÍCH LÍSKŮ určeného tvůrcům jídelních lístků. Vy ale jste na druhém konci spektra se z cela logickou otázkou a sice jak takové jídelní lístky číst. I když se Vaše otázka zdá být velice jednoduchá, tak Vám musím říci, že odpověď nemůže být jednoznačná. V prvé řadě záleží na tom jakou restauraci máte na mysli. Jinak budete čís jídelní lístek jednoduché rodinné restaurace a jinak lístek v restauraci se složitým servisem.
V současné době se jak v Česku tak i na Slovensku hodně mluví o zážitkové gastronomii, ale v zásadě nikdo vlastně neví to ta zážitková gastronomie vlastně je. Podle mě každá návštěva ať již jakékoliv restaurace by měla být gastronomickým zážitkem.
Prvním zážitkem je jednoduchý a srozumitelný jídelní lístek ve kterém se každý host dokáže orientovat. Existují různé teorie o tom, jak hosté jídelní lístek čtou, lépe řečeno v jakém sledu hostův zrak po jídelním lístků postupuje, ale platnost těchto teorií nebyla nikdy potvrzena.
V některých restauracích je to obsluhující který vám při výběru jídel pomůže svým doporučením, ale s tím se tak často nesetkáte nehledě k tomu, že v takovém případě jste odkázáni na subjektivní názor toho obsluhujícího, který v některých případech ta jídla o kterých tak vzletně mluví sám nikdy neochutnal.
Tudíž jediné na co se můžete spolehnout je vaše vlastní zkušenost a intuice. Není ale žádným tajemstvím, že po těch více než 40 letech gastronomického temna zkušenosti české restaurační klientely jsou relativně omezené a se znalostmi některých provozovatelů pohostinství to není o moc lepší.
Snažím se již po několik let mezery provozovatelů pohostinství ve znalostech moderní gastronomie doplnit, ale zatím jak se zdá, tak jen málo z nich mně bere vážně, ale váš dotaz je také důkazem, že hlad po znalostech moderní gastronomie je u hostů o mnoho větší než u jejich provozovatelů.
Tudíž jako odpověď na Vaši otázku Vám vážený Jardo musím říci, abyste se na HOSTOVKU obracel se všemi otázkami z gastronomie a já Vám zaručuji, že během krátké doby se stanete sofistikovaným hostem absolventem této pomyslné university pro hosty.
□KDO SE NIC NEPTÁ, NIC SE NEDOZVÍ!
Spolu s Voltérem považuji za své právo říkat co si myslím, ale do smrti budu obhajovat Vaše právo mi odporovat, nebo hledat pravdu někde jinde. Když ale všechno selže, tak se pokuste použít mé rady.
Za používání anglických či jiných cizích odborných výrazů se neomlouvám, a naopak si myslím, že dnes po vstupu do EU by mi měli mnozí pracovníci v pohostinství být vděčni, protože bez některých těchto výrazů se za nějaký čas v EU asi již neobejdou.
Také se neomlouvám za mé případné gramatické chyby, i když se za ně velice stydím a snažím se polepšit. Když se podíváte na všechny ty mé několikastránkové příspěvky které do těchto stránek píši, a porovnáte je s těmi krátkými dotazy mých čtenářů, tak uvidíte, že na to, že v Česku již tak dlouho nežiji si nepočínám tak špatně.
M. Klima
Koncept Steakgrill
Počet návštěv