Témata na hostovce
Cestovní ruch
Co, kdy, kde a jak
Etika
Etnické kuchyně
Gastronomie
Hygiena a sanitace
Jídla a jídelní lístky
Kdo, kdy, kde
Koho se to týká
Konzulting
Kuchyňské techniky
Michael D. Klíma
Nápoje (koktejly)
O čem se nemluví
Pohostinství
Případové studie
Restaurace a servis
Stroje, náčiní a zařízení
Ubytování
Zbožíznalství
Otázky a odpovědi
Otázka:
Dobrý den pane Klímo,
teprve nedávno jsem objevil Vaše stránky a můžu říct, že jsem mile překvapen. Vaše počínání je více než chválihodné.
Úroveň hostů v ČR je strašná. Pokud by nebyla, tak řada restaurací by musela zákonitě už dávno zaniknout - zkrachovat. Příkladů bych mohl dát ze své praxe mraky. Problémem ale je, že pokud jste už na cestě k sofistikovanému hostu, tak Vás hned tak někdo neuspokojí. Chcete jít někam na dobré jídlo a ouha, najednou není kam. Stává se totiž, že často odhalíte nedostatky, které ostatní nevidí nebo neřeší.....
Rád bych přidal jeden z nešvarů, který se určitě nelíbí hostům:
"Hodně nemám rád, když se od číšníka dozví, že si něco nemůže dát, protože to nemají na jídelním lístku respektive nemá to jak namarkovat do pokladny" Přitom se skoro vždy jedná o drobnosti - příkladem:
"Požádám o výměnu přílohy, nechci hranolky, ale dal bych si rýži!"
"Místo špaget bych si dal jiné těstoviny - penne, je to možné!"
"Nemáte místo studené zeleninové oblohy teplou zeleninu?"
"Můžete mi dát k tomu moučníku kopeček zmrzliny?"
"Mohl bych si prosím dát polévku z poledního meníčka a k tomu jídlo z jídelního lístku - minutku?
"Dal bych si polední meníčko, ale místo bramborové kaši mi dejte prosím pečivo"
... atd. určitě víte co tím chci říct. Je to jen o nastaveném systému a proškolení personálu. Pokud host něco chce tak je obvykle připraven za to také zaplatit. Tzn. že pokud je číšník dobře proškolen, tak ťukne do pokladny položku s náležitou přiřážkou....
Téměř pravidlem je, že si člověk vyslechne spoustu důvodů, proč to nejde.
Pěkný den !
J.Mach
Odpověď:
Dobrý den pane Machu,
jednak musím říci, že se mi Vaše jmého líbí, protože moje maminka se z svobodna jmenovala Machová.
Ale zpět k Vašemu příspěvku..
Souhlasím s Vámi, že úroveň hostů je strašná, ale na jejich omluvu musím říci, že to není jejich vinou. Hlavní vinu na tom má udobí našeho gastronomického temna ,kdy kultůrní stolování a znalost gastronomike byly buržoázní přežiteky, ale to zde nechci již rozebírat, protožo jsem na to téma toho napsal již více než dost.
Já jsem procestoval téměř celý svět a mohu vám vážený pane Machu říci, že v některých zemích je to ještě horší a to je o čem bych podle některých lidí měl psát. Jakmile ale napíši, že v některých zemích je ta gastronomie na vyšší úrovni jako napříkad v Americe , tak jsem najednou zrádce českého národa.
Naštěstí ale mají smůlu. Důkazem je právě HOSTOVKA, která nemá ve světě obdobu přesto, že by se i jinde uplatníla. Jak vidíte, dělám co mohu, abych lidem, neboli hostům, ukázal co jim za jejich penze patří, ale bohužel tím že byli vychování k poslušnosti a k zavrhování všeho co nebylo socialistické, to bude trvat ještě hodně dlouho než se mi podaří vychovat více sofistikovaných hostů.
Víte, ono je to také jen o penězích. Doma při studiu nějakých knížek společenského chování nebo všech těch krásných magazínu o všech těch krásných a drahých restruacích, se to nenaučíte. Musíte také chodit mezi lidi, chodit do těch drahých a luxusních restaruacích, hodně cestovat a mít možnost srovnávat. Jak jste se ale při čtení některých mých příspěvku mohl dozvědět, tak já si myslím, že právo na dobru kvalitu jídel a servisu mají mít i lidé méně solventní. Pes je ale je zakopaný v tom že ty "laciné" či lidové restaruace jsou v rukách úplných diletantů , kteří sledují jen jeden cíl a to je rychle se obohatit, a spokojenost hosta je ve většině případů nezajímá.
Děkuji za Váš příspěvek,
M. Klima
Koncept Steakgrill
Počet návštěv