Témata na hostovce
Cestovní ruch
Co, kdy, kde a jak
Etika
Etnické kuchyně
Gastronomie
Hygiena a sanitace
Jídla a jídelní lístky
Kdo, kdy, kde
Koho se to týká
Konzulting
Kuchyňské techniky
Michael D. Klíma
Nápoje (koktejly)
O čem se nemluví
Pohostinství
Případové studie
Restaurace a servis
Stroje, náčiní a zařízení
Ubytování
Zbožíznalství
Otázky a odpovědi
Otázka:
Dobrý den,
rád bych se zeptal, jak je to s účtováním "service charge", couvert atd. Upravuje to nějaký zákon nebo vyhláška (případně který)? Smí si restaurace automaticky účtovat nějaký poplatek za servis (třeba 10% z účtu)? Je to legální, neslušné nebo přímo nelegální? Musí být servis započítán v ceně pokrmů nebo může být na lístku uvedne zvlášť a také zvlášť účtován? Často komunikuji s cizinci, kteří se setkávají s různými praktikami a rád bych jim byl shopen vysvětlit, co si restaurace dovolit ze zákona může a nemůže.
Předem děkuji za odpověď.
Odpověď:
Velice dobrá otázka kterou se zabývají odborníci v pohostinství téměř na celém světě, a kterou se ještě nikomu nepodařilo vyřešit.
Zaprvé si musíme říci, co „service charge“ vlastně je. Podle mě service charge, je jen jiné označení jakési mimořádné odměny za služby, jako je například obslužné, bakšiš, tuzér, všimné, diškrece či dýško, nebo spropitné, německy Tringgeld, francouzsky purboir, nebo rusky na čaj, ale i ten americký TIP, jehož význam neznají ani někteří Američané a který znamená: „To insure prompt service“.
Všechno je to o penězích, neboli všechno se to točí kolem nepovinné odměny za servis, lépe řečeno za dobře vykonaný servis, nebo kvalitu poskytnuté služby, která se ničím jiným než penězi nedá ani vyjádřit.
Není třeba zdůrazňovat že jsou odvětví, ve kterých lidé odvádějí perfektní práci a perfektní služby, a v těchto odvětvích je to odměněno více méně odpovídající mzdou. Jsou ale odvětví národního hospodářství , jako například pohostinství a cestovní ruch, ve kterém přes velké snahy, se zatím nikomu nepodařilo jednotlivé práce a služby odhodnotit odpovídající odměnou. A to je také proč se pohostinství a cestovní ruch se staly útočištěm všech lidí, u kterých se jejich znalosti, vědomosti nebo dovednosti nedá ničím měřit a kteří různými způsoby včetně service charge „na své přijdou“.
Nějaký zákon který něco takového jako service charge neexistuje.
Připočítávání obslužného není ani neslušné ani nelegální.
Jestli musí být servis započítán v ceně pokrmů nebo jestli může být na lístku uveden zvlášť, a také zvlášť účtován je otázka psychologie, tvorby jídelních lístků, kalkulací.
Podnikání v pohostinství, je soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Nevím proč to tedy nikdo nechce říci nahlas - jako by peníze byly něco špinavého - a sice, že hlavním motivem podnikání v pohostinství jsou peníze, neboli zasloužený zisk!
Mimo stanoveného lvího podílu státu ve formě DPH, si restaurace může ke svým nákladům, ve kterých by měl již mít náklady na servis, připočítat tak zvanou marži, která není nikým a ničím stanovena. Chytrý restauratér v této marži má eventuálně započtenu i položku ze které odměňuje zaměstnance kteří vykonávají svoji práci lépe, a tuto skutečnost na jídelním nebo nápojovém lístku zdůrazní slovy „Service compris“, česky řečeno „Oblužné započítáno“ a při tom nemusí specifikovat procento o jaké se jedná.
Ono je to všechno komplikovanější než se zdá, proto ASCIACE KONZULTANTŮ POHOSTINSTVÍ ČR, připravila seminář PSYCHOLOGIE TVORBY JÍDELNÍCH LÍSTKŮ, ve kterém se i o takovýchto věcech bude hovořit.
V Česku se mimořádné odměny v restauracích při běžné konzumaci již také stávají zvykem, a není nic neobvyklého, že při útratě 72,00 Kč host zaplatí 80,00, což je asi 9% spropitného, ale při účtu za větší společnost ve výši 2.980,00 Kč, na které pracovali 3 obsluhující se nestydí dát 3.000,00, což representuje asi 0,006%, neboli necelých 7,00 Kč na osobu.
Co vy na to?
Koncept Steakgrill
Počet návštěv